Et fly til Thailand eller anden fjern destination er ikke det nemmeste at planlægge, og det kan gå helt galt, hvis flyet lige pludseligt aflyses eller forsinkes – noget, der især kan ske relativt ofte ved længere oversøiske flyvninger.
Takket være EU har du, når du rejser fra EU og altså derved også fra Danmark, en række rettigheder, hvis dit fly enten bliver aflyst umiddelbart inden afrejse (indenfor 2 uger) eller hvis det bliver væsentligt forsinket.
Læs mere om dine rettigheder ved flyforsinkelser herunder, eller læs yderligere viden i denne guide til erstatning ved flyforsinkelser.
Hvis dit fly bliver aflyst
Bliver dit fly aflyst, og har du alene købt en flybillet og ikke en samlet rejse, er det flyselskabet, der har ansvaret for dig. Dette skal tilbyde dig en omlægning af rejsen der gør, at du hurtigst muligt stadig kommer frem til destinationen – det være sig med et andet fly, evt. fra et andet selskab, bus eller lignende. Putter dette megen ekstra tid oven i din rejsetid, er du yderligere kvalificeret til at få kompensation på et par og op til 600 euro.
Har du købt en samlet rejse, er det i stedet dit rejseselskab og altså ikke flyselskabet, du skal henvende dig til.
Du kan også i stedet vælge at billetprisen retur og selv prøve at finde et andet fly. Eventuelt kan du, alt efter situationen, kræve hotel og mad betalt af flyselskabet.
En tredje mulighed er at få omlagt rejsen til en senere dato, du vælger, såfremt det er muligt, i stedet for blot at komme hjem så hurtigt som muligt.
Hvis du i forbindelse med omlægningen af din rejse skal flyve fra en anden lufthavn, er det rejsearrangørens eller flyselskabets ansvar (og derved også deres udgift) at få dig fragtet hertil i passende orden og tid.
At få kompensation for et aflyst fly kræver, at du ikke fik tilbudt en anden rejsemåde, der fik dig frem senest fire timer efter oprindeligt ankomsttidspunkt eller at aflysningen ikke var sket flere uger minimum to uger forinden.
Har du lidt et økonomisk tab på grund af aflysningen af flyet (du nåede fx ikke et møde), har du ydermere mulighed for at afkræve erstatning af flyselskabet. Dette forudsætter du kan bevise det økonomiske tab, du har lidt.
At få erstatning for et aflyst fly kræver, at der ikke er tale om force majeure – det betyder, at aflysningen ikke må skyldes for eksempel et massivt stormvejr, en terrorhandling eller lignende. Det skal være en fejl flyselskabet skulle kunnet have forhindre. I tilfælde af et sådant tilfælde er det i stedet ens rejseforsikring, der skal ind og dække udgifterne.
Hvis dit fly bliver forsinket
Er der ikke tale om en decideret aflysning, men “blot” en forsinkelse, har du stadig muligheder for at blive tilgodeset af flyselskabet. Dette kræver, at du var tilstede i lufthavnen på indtjekningstidspunktet og at flyet var forsinket i mere end to timer.
Hvad du har ret til afhænger af rejsens destination:
Under 1.500km: Efter 2 timers forsinkelse har du ret til gratis mad og drikke samt mulighed for at underrette hvem du måtte ønske om forsinkelse ved SMS, telefon, fax eller e-mail.
Mere end 1.500 kilometer og indenfor EU: Efter 3 timers forsinkelse har du samme ret.
Mere end 3.500 kilometer og udenfor EU: Efter 4 timers forsinkelse har du ovenstående rettigheder.
Er flyet forsinket i mere end 5 timer tæller det i stedet for nærmere som en aflysning, og du kan kræve pengene tilbage fra flyselskabet. Flyselskabet kan yderligere blive tilpligtet at sørge for returfly til første afgangssted når muligt.
Ovenstående ordninger gælder kun for forsinkelser før flyvningen finder sted. Sker forsinkelsen under flyvningen, eller fordi du har problemer i tolden, ikke må forlade flyet efter ankomst eller lignende, har du ikke samme muligheder for at få kompensation.
Du har også her ligeledes mulighed for at få erstatning, hvis du led et økonomisk tab eller var nødt til at købe erstatningsbilletter for at nå en given destination i tide.
Bliver dit fly forsinket til næste dag, er flyselskabet forpligtet til at sørge for overnatning på hotel og forplejning til dig.
Hvis du bare ikke kommer om bord
Moderne flyselskaber overbooker nærmest konsekvent alle deres fly (de prøver i hvert fald), da der ofte er en passager eller to, der ikke møder op. Bliver du offer for denne overbooking, og bliver du derfor ikke tilladt boarding (det kaldes denied boarding med et fagudtryk), har du ret til kompensation efter følgende skala:
Under 1.500 kilometer: 250 euro
Over 1.500 kilometer indenfor EU og mellem 1.500 og 3.500 kilometer udenfor EU: 400 euro
3.500 kilometer eller længere udenfor EU: 600 euro
Denne kompensation giver dig penge ud over at flyselskabet selvfølgeligt er forpligtet efter samme regler som beskrevet herover og altså skal finde dig et nyt fly og eventuelt betale hotel med videre.
I det hele taget er man som EU-borger rigtig godt beskyttet i forhold til flyvninger indenfor- og udenfor EU. Har du bestilt en tur/retur-rejse med et europæisk flyselskab, gælder reglerne både, når du rejser til og fra eksempelvis Thailand. Du har ikke krav på gourmetmad og et 5-stjernet-hotel, men du får ordentlige soveforhold og kommer ikke til at gå sulten i seng, hvis flyselskabet ikke overholder sine forpligtelser i forbindelse med rejsen.
Det er flyselskabets ansvar at komme til dig i tilfælde af forsinkelse eller aflysning, og du skal derfor ikke jagte medarbejderene rundt på hele lufthavnen.
Mistet eller ødelagt bagage
Hvis flyselskabet er skyld i at din bagage bliver ødelagt, så har du krav på erstatning fra flyselskabet. Internationale regler gør, at du maksimalt kan få 10.000 kr. i erstatning fra flyselskabet. Det er dog sandsynligt at du er dækket af din indboforsikring, og at du her er dækket for mere end 10.000 kr.
Bemærk desuden at du selv er ansvarlig for at din bagage er pakket forsvarligt. Til dette kan du med fordel gøre brug af Flightcases og Airshells. Disse kan beskytte specialbagage som f.eks. stort eller følsom elektronik, som DJ udstyr eller andet lydudstyr, eller eksempelvis barnevogne, cykler, golfudstyr, kørestole mv. Dette kan du læse om i vores artikel om emnet lige her.
Er din bagage forsinket, så kan du købe erstatninger for de ting som du akut skal bruge. Dette er f.eks. tandbørste og deodorant mv. Køb ikke dyre mærkevarer, da det ikke er sikkert at du får disse dækket. Du skal kun købe det som du har behov for at få med det samme og derfor ikke kan vente på at bagagen kommer frem. Disse udgifter har flyselskabet pligt til at betale, hvis du gemmer kvitteringerne og du kan redegøre for det rimelige i dine køb.